Monday 13 February 2012

Apa perlu buat kalau result exam teruk??Semua yg berlaku pasti ada hikmah kan??? sedey nya Ya Allah!

Assalamualaikum..

Tadi baru check..result sem 1 dah keluar.. Ya Allah menguji kesabaran betul result yang saya dapat..saya dah berusaha sungguh-sungguh but still.....*lap air mata*
memang la lepas three pointer but still..huuuuuu...*lap lagi*
Mak..Abah maafkan zany ya!!

Saya amik 7 subjek for first semester.. result yang 6 subjek tu ok lah..even ada satu dua yang tak capai target but still ok for me.. tapi satu subject yang related to physics core memang meranapkan pointer..menjunam terus pointer...  Ya Allah..rasa macam tak nak percaya je ni result sem 1!!!

Dalam rasa sedih dengan result yang tak mencapai target ni tiba-tiba rasa macam down sangat..
Dah usaha sungguh2 ni kenapa tak dapat jugak result yang best..saya nak grad dengan 1st honour degree ok !!

Then suddenly realise..MasyaAllah..saya ni tak bersyukur ke?? Tak redha ke dengan ketentuan Allah??
Astagfirullah..bila sedar hati nak mula nak terpesong dan lalai cepat-cepat capai tafsir..baca balik all those ayat yang saya dah mark to remind myself kalau lalai..Alhamdulillah..feel much better after that..=)

Maka saya nak share apa yang saya baca untuk tenangkan hati yang kacau bilau dan kecewa ni..

Since sem 2 akan bermula so result exam pasti akan keluar dlm masa terdekat ni kan???
Sesiapa yang cemerlang tahniah!! Siapa yang tak berapa nak cemerlang macam saya ni..jgn sedey tau..Mari kita muhasabah diri..


:: Kalaulah anda terfikir nape result teruk sangat ni??? Sedey giler..tak adil!! blajar sungguh2 tapi result teruk..member blajar main2 result gempak ape kes??? Unfair..
ingat ayat ini :


 Allah berfirman:
  ‘ boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu     tidak megetahui.’ {2,216}-Al Baqarah.

::Kalau rasa kenapa jadi dekat aku?? orang len ok je..Aku x mampu nak terima result aku macam ni!!!"
ingat ayat ni :

Allah berfirman:


'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.' {2, 286 } Al Baqarah.


:: Dan kalau rasa sedih giler yang memang tak tau nak cakap apa..sedey sebab sungguh2 doa..solat sunat siang malam but still result mengecewakan.
ingat ayat ni :

Allah berfirman:

  ' Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman.' {3,139} Ali Imran.


:: So even result tak best jgn mengalah dan tak berdoa untuk yang lebih baik tau. Sebab dalam ayat di bawah ni:

Allah berfirman:
     ' Dan mohonlah pertolongan ( kepada Allah) dengan sabar dan solat ' {2,45} Al Baqarah.


Semoga kita2 yang dapar result yang xbape nak cemerlang ni tabah dan redha dengan ketentuan Allah ni..Jangan mengalah sebab Allah tak suka kepada orang yang berputus asa. Usaha, doa..lepas tuh tawakkal jela.. selamat berjuang!! Kita usaha sama-sama ya!

~`kalau ada salah silap itu semua datang dari saya.   Kalau ada kebaikan itu semua atas hendak-Nya.`~

Assalamualaikum anda.





No comments:

Post a Comment

Kata-kata anda adalah ;;